lördag 8 september 2007

Fisk på fyllan

Ja när det blir fredag så händer det att man samlas på en afterwork. Igår var det McKinley som lockade oss till Hilton. Ölen kostade 59:- och jag var ganska trött efter jobbet. Klockan var redan ganska mycket. Efter två öl ranglade vi hem till mig och Anna där jag brassade ihop en liten snabb sen middag. Till bordet satt Mackie, Sofia, Anna och jag och delade på en flaska Casal Garcia. Det blev stekt spättfilé och kokt potatis med en citronbechamel och lite ångkokta morötter och broccoli samt garnerat med lite räkor. Jag har börjat gilla just morot till fisk. Tidigare har jag ibland känt att morot och fisk är en sån där grej som gjorde skolbespisningen till ett mindre trevligt minne. Men när det serveras på rätt sätt så både smakar det och ser gott ut.

Spättfilé med kokt potatis. (4 små portioner)
4-8 spättfiléer
stekmargarin eller smör
salt och peppar
Salta och peppra filéerna lite grann och stek i rikligt med smör på hög värme, 1-2 minuter per sida. Gör detta precis innan du serverar.

8 potatisar
Koka. När potatisen är klar och avhälld gillar jag att strö över lite torkad dill.

Citronbechamel
Smör eller margarin
1 msk mjöl
2 dl mjölk
Rivet skal från en halv citron
1/2 fiskbuljongtärning
Salt och vitpeppar
Citronbechamel är en sås som jag inte vet om man kan kalla bechamel eller citron. Detta är en sås som jag slänger ihop av gammal vana till fisk och potatis. Det finns säkert mycket bättre sätt att göra den på. Men jag fräser smör och citronskal kvickt i kastrull utan att bränna det och öser i mjölet. Rör runt ordentligt så att allt geggar ihop sig. Häller på mjölken. Saltar och pepprar lite granna och låter såsen sjuda i 5 minuter under omrörning.

Ångkokt broccoli och morot
3 morötter skalade och skurna på längden.
Några broccolibuketter.
Salt
Skär varje morot i 4-6 stavar. Det ser trevligt ut och de blir lagom i konsistensen. Jag brukar oftast ha broccoli i frysen. Det är klart att djupfrysta blir lite slabbiga jämfört med färska. Men man kan inte vara jetset jämt. Jag brukar lägga djupfryst broccoli i en kastrull med lock på låg värme, så tinas de på 5 minuter. När det blir varmt och gött i kastrullen lägger jag i morotsstavarna och saltar alltihop. Jag stänger av värmen och låter morötterna få rätt konsistens i eftervärmen i ca 5 minuter.

Jag garnerade rätten med lite räkor och en citronklyfta.

/Linus

Inga kommentarer: