söndag 2 september 2007

I Kräftans tecken

Nu kom den. Skivan det ältats om, tjatats om och dividerats om. Då kräftsäsongen går mot sitt slut, la vi ner visionerna om att ha en kräftpermiär i det fria med levande ljus som stämningshöjare. Istället blev det vår kranskommuns konst som blev stämningshöjaren och temat ljuva svenska sommar blev utbytt mot KK.
KK står för den givna kombinationen, kräftor och karaoke. Så klart man skall ha karaoke på en högtid, där det är nubben som står i centrum. Då doften av dill o kummin inte verkar var förknippat med lycka längre, så här fler veckor efter kräftpremiären, var fokus på allt annat än kräftorna.

Vridna baguetter (ursprungsreceptet är hämtat från Annas kokbok, men det har ändrats lite.)
1 paket jäst
4 tsk salt
2 msk honung
12 dl ljummet vatten
5 dl fiberhavregryn
2 dl pumpakärnor
ca 20 dl mjöl

Blanda och knåda, låt därefter degen jäsa i 1-2 timmar.
Dela sedan degen 6 delar, vilka du sedan "vrider" till baguetter.
Grädda i ugnen i 260 grader i 15 minuter, sedan sänker du värmen till 150 grader och låter det sedan grädda i ytterliggare 15 min.

Paj med svamp o zucchini Obs! recept för en braspanna.
300 g smör
3 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
6 msk kallt vatten
1 tsk salt
Förgräddas i ca 200 grader i femton minuter

Fylllning
2 gula lökar
1 zucchini
1 broccolihuvud
kantareller efter tillgång
7 ägg
7 dl mjölk
1 boll mozzarella
Extra lagrad ost
salt
peppar
o det hemliga....
cayennepeppar
salladskrydda

Grädda sen pajen i 30 minuter i 200 grader.

Till dessert serverades det en chokladbrulé. Detta var dock ett totalt misslyckand. folk satt o slevade i sig denna brun sörja med skeva leende. Jag tackar dock för att ni höll skenet uppe o inte knäckte mitt självförtroende angående maten, då jag redan låg och krällade i stoftet på grund av karaoken.

/Marie

3 kommentarer:

Niklas A sa...

jag älskar den här bloggen och känner mig hedrad av att en av upphovvsmännen blir klippt av en annan av upphovsmännen I DETTA NU inom armlängds avstånd.

Anonym sa...

Det finns inte ord hur mysigt ni verkar ha det. Hur kom idén fram?
Jag älskar det...nej jag avgudar ert icke-svenssonsätt!!!!
Heja!!

Linus sa...

Ja, vi var nog hungriga. Sen vill nog narcissismen i vissa av oss komma fram genom maten. Eller syftar du på kräftskivan? Jag är djupt besviken att jag missade upplevelsen med mixen av livekaraoke och kräftfest. Längtar till nästa år!