måndag 23 juli 2007

En liten laxsoppa

Den svenska sommaren är som vanligt opålitlig. Igår satt jag som inlåst på Metro i Malmö medans regnet öste ner utanför. Tillslut hade jag ätit upp hela deras brunchbuffé och druckit så mycket kaffe att jag kände mig mer eller mindre tvungen att gå hem. Dyngblöt och frusen kommer jag hem och skall börja fundera på vad jag ska slänga ihop för mat till Anna framåt kvällen. Jag var proppmätt, hade ingen aptit och var småfrusen. Då saknar man verkligen allt vad inspiration är för matlagning. Men genom en kortare inventering i skafferi, kyl och frys hittar jag följande ingredienser:

En liten laxsoppa för 2-3 personer. Tillagningstid: 15minuter
1 klick margarin
1 fryst laxfilé (120-140g)
0.5 dl purjolök (skuren i hela ringar)
1 msk mjöl
1 dl matlagningsgrädde
Liten skvätt pressad citron

3-4 färskpotatisar
1 fiskbuljongtärning
5 dl vatten

Salt & peppar
Chilipulver & tabasco
Färsk timjan

Gör ungefär så här:
Laxen kan enkelt och snabbt tinas i sin plastförpackning i ljummet vatten i fem minuter. Ja den tinar inte helt, men tillräckligt för att man ska kunna skära upp den i bitar. Koka potatisen skuren i bitar, med vattnet och buljongen i en kastrull (potatiskastrullen). Bryn lax och purjo i margarin nån minut på inte för hög värme i en annan kastrull (soppkastrullen) och krydda lite grann. Häll i mjölet i soppkastrullen och rör runt lite granna. Häll på matlagningsgrädden och häll över lite av buljongvattnet från potatiskastrullen, låt sjuda under omrörning. När potatisen nästan är klar, slå över potatis och buljong i soppkastrullen. Rör runt ordentligt och låt sjuda upp lite. Skvätt i lite pressad citron, smaka av med mer kryddor. Servera...
/Linus

1 kommentar:

Linus sa...

Förresten så vet jag inte om mjölet kanske skulle kvitta. Redningen blev inte direkt tjock på grund av det ändå. Man kanske skulle kunna testa med lite mera mjöl?

Är det nån som har koll på hur man reder en soppa bäst?