onsdag 18 juli 2007

Vitlök- och timjankryddad fläskkarre

Helstekt karré med vitlök och timjan, färskpotatis, rödvinssås.


Förra veckan blev det helstekt karré med vitlök och timjan. Mör som smör!!! Det var första gången som jag testade steka en hel karrébit på ca 1kg i ugnen. Karré i bit är oftast väldigt billigt att köpa och denna bit kostade 39.90kr/kg. Jag skar upp köttet i mitten som en fralla som sitter ihop i ena änden. Jag knådade in hela biten i hackad vitlök och färsktimjan med olivolja och salt och peppar. Sen lade jag i extra mycket timjan och vitlök i snittet innan jag vek ihop den. Med hushållstråd knöt jag ihop biten innan den vändstektes i stekpanna några minuter. Sen stekte jag den i ugnen på 200°. På skyn i stekpannan slängde jag ihop en rödvinsås. Jag visste inte riktigt hur lång tid steken skulle ta, men tippade på 45 minuter. Då tittade jag på den och skar upp lite grann i köttet och märkte att skiten var helt rå inuti fortfarande. Jag kollade upp i en gammal kokbok att det tar närmare 2 timmar i 175°. Eller så skall en köttermometer visa 70°, men vem har en sån? Potatisen var klar sedan en bra stund och Mackie gnällde som en treåring efter mat så det vara bara att skynda på processen. Jag tåg bort tråden och fläkte upp hela biten samt höjde temperaturen till 225°. Köttbiten var perfekt en kvart senare.

Rödvinsås
Ingredienser i inbördes ordning
Steksky
1 klick smör
1 skvätt mjöl
1 dl vatten
salt o peppar
1 dl rödvin chillout på bag in da box

Salladsdressing
3 delar creme fraiche
1 del olivolja
1 del vatten
1 del mangobalsamvinäger alternativt vinäger och lite socker eller nåt annat lite sötsurt
1 del dijonsenap
färga dressingen med gurkmeja
krydda med salt och peppar samt hackad färsk timjan eller liknande.

Denna dressing passar löjligt gott till rivna morötter. En bra allrounddressing som fungerar särskilt gött till smakrik grillad fisk, kyckling eller kött. Tips om du har lite gårdagens potatis i kylen: blanda potatis och dressing med lite grönsaker eller rivna morötter i en skål och ät kall på beachen! Glöm inte smaka av med peppar och salt.

Potatis
Potatis kokas på låg värme under lock i 15-20 minuter.

2 kommentarer:

Chips sa...

Kul ide.

Kanske kan fixa lite trevligare bilder så man blir lite sugen.

Linus sa...

Om detta är ditt sätt att försöka näsla dig in på en middag med oss och din kamera så har du lyckats. Sist du var bjuden så tackade du nej, men du kan få en chans till.

För de som inte vet så är chips kryddad med dill och är duktig på att fotografera.