torsdag 19 juli 2007

Laxpudding á la Mannerström

Denna vecka höll Ida i sleven och det var på tiden! För denna vecka bjöds det på något alldeles extra. Ida bjöd på 2-rätters och vi andra njöt! När jag träder in genom dörren till Ida och Maries hem så möts jag av en fantastisk doft av vad jag tror är rökt regnbåge eller liknande. Det vattnas i munnen och jag kastar mig fram till Ida i köket för att kolla vad fasen hon håller på med.

Hallå där din pudding! Vad bjuder du på ikväll?
– Jo det blir faktiskt en laxpudding, från kokboken Husmanskonst av Leif Mannerström. En helt magisk bok som väcker liv i gamla favoriter.
Men shit va pretto! Fick du gå och handla upp skafferiet med många nya råvaror?
– Det fina med laxpudding är att den innehåller saker som många av oss redan har i skafferiet. Mjölk, ägg, potatis och lök.
Vad har du mer för nåt i puddingen?
– Lax å dill. Superenkelt. Som en lite lyxigare frittata blir det.
Var har du fått tag i laxen?
– På Hemköp, och det är Norsk fjordlax för 47.90 för 200 g.
Har du rökt laxen själv?
– hehehehehe :(
Vilka kommer ikväll?
–Det blir du & Anna, Marie och Simon. Simon har köpt med Rosévin!
Blir det nåt gött sött efter maten?
– Ja det blir vit chokladmousse med frusen mango och lakritssås.
Hoppla! Hur kom du på att du skulle göra en sån efterrätt?
– Min vän Per Ola har en pappa som har en matblogg. www.lassesmat.se. Hittade receptet där och var bara tvungen till att testa. Han har massa fina tips och goda recept!
Var det svårt att göra lakritssås?
– Lite lurigt. Det var lätt att bränna lakrisalen, viktigt att ha låg värme i början.

Maten tog slut ganska snabbt för det var några hungriga jävlar på middagen. Marie och Anna tränar för fullt inför ett 1-milslopp i Stockholm, så det blev mycket snack om intervallöpning, stegräknare, varvtider och sportdryck. Jag själv hade spelat discgolf i Bulltofta innan middagen och skröt om mina fina birdies på hål 12 och 13. I övrigt visade det sig att Simon arbetat tillsammans med Ewa (Johans flickvän) på Sydsvenskan.

/Linus

Kvällens Meny
Laxpudding á la Mannerström
Lätt sallad
Rosévin

Vit chokladmousse med frusen mango och lakritssås.
Kaffe

1 kommentar:

Anonym sa...

Ambitiösa ni är, känner inte alls någon press inte alls.