fredag 20 juli 2007

Svenskar lider av nutidsallergi

Jag har svårt för flera saker men nutidsallergi förstår jag inte alls. Blir man likblek, kallsvettig och får springa i krampattack till närmsta toalett så kan jag förstå, men annars är det kört.
Hur kan det vara så att var tredje svensk lider av en matintolerans? Det vet väl alla att en ensidig kost resulterar i gasig och uppblåst buk. Min skepsis väcktes än större när jag träffade stewarden Stefan som berättade att han flyger charter med svenskar och danskar. Runt 10 portioner specialkost är det minsta som serveras när svenskarna skall ta sig till sitt solparadis. Det har gått så långt att nötter totalförbjuds på alla flyg. Danskarna däremot vet inte ens var rutan för specialkost finns på reseformuläret. Danskarna äter det som bjuds, är glada och nöjda och gillar att hygge sig. Så med andra ord, visa mig ditt likbleka fejs innan du gnäller över gaser, tarmproblem, klåda och andnöd.
Här följer ett fantastiskt glutenberikat recept!

Fantastisk foccacia
25g jäst
6dl ljummet vatten
1 msk honung
0.5 msk salt
2 msk olivolja
12 dl vetemjöl

Knåda ingredienserna till en smidig deg tills du ser hur de härliga glutentrådarna träder fram. Låt jäsa under duk i 35 minuter på ett varmt ställe. Ta fram en djup ugnsplåt och använd bakplåtspapper eller smörj in plåten med olivolja. Fyll sedan plåten med degen och pensla på med extra olivolja. Toppa med oliver, soltorkade tomater, gott salt och goda örter. Jäs ytterligare 15-25 minuter och grädda sedan i 25 minuter på 225° grader. Skär upp och avnjut.
/Marie

Inga kommentarer: